НАРЕДБА № 14 за реда и условията за поемане на общински дълг

09.10.2015 08:06

НАРЕДБА

 

 

№ 14

 

 

за реда и условията за поемане

на общински дълг

/приета с Реш.№  8 по Протокол № 2/06.12.2007г., изм.и доп. с Реш.№ 407 по Протокол № 30/30.04.2010г., изм.и доп. с Реш.№ 19 по Протокол № 4/28.12.2011г на Общински съвет- Дулово, изм. и доп. с Реш.№426 по Протокол №27/27.06.2014г., изм. и доп. с Реш.№ 677 по Протокол №41/29.09.2015г./

 

 

 

 

 

Декември, 2007 година

 

 

Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

 

Чл.1. /1/ С тази Наредба се определят реда и условията за поемане на общински дълг и  издаването на общински гаранции, както и видовете общински дълг.

/2/ За общинския дълг по тази Наредба се води регистър.

 

Глава втора

ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

 

Чл.2. Общински дълг се поема с решение на общинския съвет и се формира от:

1. емисиите на общински ценни книжа;

2.      дълга, поет с договори за общински заеми;

3.      /отм.с Реш.№ 677/29.09.2015г./;

4.     изискуеми общински гаранции;

5.       /изм. с Реш.№426/27.06.2014г., доп. с Реш.№ 677/29.09.2015г./ безлихвените заеми, отпуснати по реда на Закона за публичните финанси чл.43, включително възмездното финансиране по чл.103, ал.3 от закона ;

6.      /отм.с Реш.№ 677/29.09.2015г./;

7.      7.  /доп. с Реш.№426/27.06.2014г.,  Реш.№ 677/29.09.2015г./;

/ Финансов лизинг, търговски кредити и останалите форми на дълг съгласно Регламент на Съвета  /ЕО/ № 479 от 25 май 2009г. за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност (ОВ, L 145/1 от 10 юни 2009г.) ;

Чл.3. Общината може да поема дългосрочен дълг за:

1.      финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната общност;

2.      рефинансиране на съществуващ дълг;

3.     предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;

4.      осигуряване на плащания по изискуеми общински гаранции;

5.      /нова, с Реш.№ 677/29.09.2015г./финансиране на общински проекти за публично- частно партньорство ;

6.     /нова, с Реш.№ 677/29.09.2015г./ финансиране при временни касови разриви по бюджета на общината по чл.103, ал.1 от Закона за публични финанси ;

Чл.4. /1/ Общината може да поема краткосрочен дълг за финансиране на:

1.     предоставяне на публични услуги при временен недостиг на средства, възникнал по време на изпълнението на бюджета;

2.     / изм., с Реш.№ 677/29.09.2015г./  капиталови разходи ;

3.     неотложни разходи за предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорни обстоятелства;

4.      плащания по изискуеми общински гаранции;

5.     /нова, с Реш.№ 677/29.09.2015г./ плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз ;

/2/  /отменена с Реш.№ 677/29.09.2015г./

 /3/  / отменена с Реш.№ 677/29.09.2015г./

Чл.5. / отменен с Реш.№ 677/29.09.2015г./

Чл.5а. /Нов,с Реш.№426/27.06.2014г./  /1/ Общината може да договаря, поема и изплаща дълг в левове или в чуждестранна валута ;

/2/ При преоценка на общински дълг или на гарантиран от общината дълг в левове задълженията, деноминирани в чуждестранна валута, се преизчисляват по курса на Българската народна банка към датата на преоценката ;

/3/ Общината не може да обезпечава общински дълг чрез залог или ипотека на имущество - публична общинска собственост ;

/4/ Общината извършва текущо наблюдение за състоянието на дълга на търговските дружества с общинско участие в капитала, както и на останалите контролирани от общината лица, чийто средства и операции не са включени в общинския бюджет ;

Чл.6. /1/ Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и го внася в общинския съвет като неразделна част от отчета за изпълнението на общинския бюджет ;

/2/ /Нова, с Реш.№426/27.06.2014г./ Отчетът по ал.1 съдържа информация за дълга на лицата по чл.5а, ал.4. и издадените от тях гаранции ;

/3/ Общинският съвет приема с решение годишния отчет за състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по чл.5а, ал.4 ;

 

Глава трета

ОГРАНИЧЕНИЯ НА РАЗМЕРА НА ДЪЛГА

 

Чл.7.   / отменен с Реш.№426/27.06.2014г / ;

Чл.8. /отменен с  Реш.№426/27.06.2014г / ;

 

Глава четвърта

ПОЕМАНЕ НА ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

 

Чл.9. Кметът на общината внася предложенията за поемането на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от общинския съвет.

Чл.10. Предложението за поемане на дългосрочен дълг трябва да отговаря на следните условия:

1.      проектът да е от полза на местната общност;

2.     предложението да е придружено от пълно описание на проекта – наименование, цели, технико- икономическа обосновка, очаквани срокове за реализация и социално- икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването на проекта;

3.     / изм., с Реш.№ 677/29.09.2015г./   да е приложено подробно описание на всички финансови параметри на проекта- всички източници на финансиране на проекти и размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга, срокове и начини за усвояването му, лихвени условия, намерения за погасяване, размер на разходите за консултантски и административно – управленски услуги, източници за погасяване на дълга, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината.

4.     проектът да е предложен за обсъждане на местната общност, чийто становища и предложения са неразделна част от предложението.

Чл.10а. /Нов, с Реш.№ 677/29.09.2015г./  Предложението за поемане на краткосрочен дълг трябва да е придружено с описание на финансовите параметри на дълга – размер на краткосрочния дълг, срокове, начини и намерения за усвояването му, лихвени условия, намерения за погасяване, източници за погасяване, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината. 

Чл.11./1/ Кметът на общината оповестява проекта, който ще се финансира чрез дългосрочен дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до местната общност. Поканата трябва да съдържа общите параметри на проекта – предназначение, стойност, начин на финансиране и обезпечаване, както и мястото и датата на провеждане на обсъждането.

/2/ Поканата се публикува в един местен или регионален вестник и се поставя на обществено достъпно място в сградата на общината, като датата на обсъждането на проекта е най-малко един месец преди разглеждането  на предложението от общинския съвет.

/3/ За изразените становища и постъпилите предложения се съставя протокол, който е неразделна част от предложенията по чл.9.

Чл.12. /1/ Общинския съвет приема решение за поемане на дълг, като определя:

1.      максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност;

2.      валутата на дълга;

3.      вида на дълга, съгласно чл.2;

4.      начина на обезпечаване;

5.      условията за погасяване;

6.      максималния лихвен процент, такси, комисионни и други.

/2/ Решението по ал.1 се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на местен референдум по решение на общинския съвет.

/3/ С решението по ал.1 общинският съвет възлага на кмета на общината да проведе процедурата за избор на финансова институция, която да осигури необходимото финансиране на проекта, или финансов посредник при емитирането на общински ценни снижа.

Чл.12а. /Нов, с Реш.№426/27.06.2014г /  /1/  Общинският съвет не може да приема решения за поемане на дългосрочен общински дълг след изтичането на 39 месеца от неговото избиране.

/2/  Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат за поетия общински дълг, за който със закон е предвидено, че не попада в обхвата на разпоредбата на чл. 32 от Закона за публичните финанси.

/3/ /нова, с Реш.№ 677/29.09.2015г./     В рамките на текущата бюджетна година общините могат да поемат нов дълг за реализиране на дългосрочни договори с гарантиран резултат /ЕСКО договори/ в размер на 15 на сто от средногодишния размер на отчетените капиталови разходи за последните четири години по съответния общински бюджет ;

Чл.13. /Изм с Реш.№426/27.06.2014г./ Кметът на общината изпраща на министъра на финансите с копие до Сметната палата решението по чл.12 в тридесетдневен срок от неговото приемане заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг.

 

Глава пета

ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗБОР НА ФИНАНСОВА ИНСТИТУЦИЯ

 И ФИНАНСОВ ПОСРЕДНИК

 

Чл.14. Процедурата за избор на финансова институция и на финансов посредник се провежда по реда на Закона за обществените поръчки.

Чл.14а. Чл.14 не се прилага за проекти, подлежащи на финансиране от „Фонд за органите на местното самоуправление в България – ФЛАГ” – ЕАД.

 

Глава шеста.

ОБЩИНСКИ ГАРАНЦИИ

 

Чл.15. /1/(изм. с Реш.№426/27.06.2014г) Общината може да гарантира дълг само на търговски дружества, в които общинското участие е над 50 на сто от капитала на дружеството, ако дългът е поет за финансиране на инвестиционни проекти и текущи разходи от полза на местната общност и има предоставено обезпечение в полза на общината, както и в случаите по ал. 5 ;

/2/ Предложението за издаване на общинска гаранция трябва до отговаря на условията по чл.32, ал.2 от Закона за публичните финанси ;

/3/ Кметът на общината внася в общинския съвет предложението за издаване на общинската гаранция заедно с доклад за статута и финансовото състояние на дружеството и договора за поемане на дълг, който общината гарантира ;

/4/ Решението за издаване на общинска гаранция се приема с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници, или след провеждане на референдум по решение на общинския съвет ;

/5/  (нова с Реш.№426/27.06.2014г. ) Общината може да гарантира дълг на малки и средни предприятия чрез общинския гаранционен фонд за малки и средни предприятия по чл. 10, ал. 2 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол, когато средствата и операциите на фонда се включват в общинския бюджет ;

/6/ (нова с Реш.№426/27.06.2014г. )  Кметът на общината предприема всички мерки съгласно действащото законодателство за възстановяване на сумите, изплатени по общинска гаранция ;

/7/ /нова,  с Реш.№ 677/29.09.2015г./   Получателите на средства по гарантиран от общината дълг ежемесечно до 5-о число на месеца, следващ отчетния месец, предоставят на кмета на общината информация за обслужването на дълга.

 

 

 

Глава седма

ОБЩИНСКИ ЦЕННИ КНИЖА

 

Чл.16. Поемането на дълг чрез емисия на общински ценни книжа се извършва при условията и по реда на глави четвърта и пета от Наредбата.

 

 

 

Глава осма

ЦЕНТРАЛЕН РЕГИСТЪР НА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ

 

Чл.17. /1/ В централния регистър на общинския дълг се създава и поддържа регистър за всяка община.

/2/ Регистърът на общината е разделен на следните подрегистри:

1.      подрегистър на емитираните общински ценнни книжа

2.      подрегистър на заемите предоставени на общината

3.      подрегистър на издадените общински гаранции

/3/ В регистъра се вписват следните обстоятелства:

1.     Решенията на ОбС по чл.12, ал.1 и чл.40, ал.4 от Закона за общинския дълг.

2.     Срочността на дълга, промените на срочността, амортизационната схема на дълга;

3.      забава в обслужването на дълга повече от 30 дни

/4/ (нова с Реш.№426/27.06.2014г)  В регистъра по ал. 1 може да се включва информация и за дълга на подсектор "Местно управление ;

/5/ (нова с Реш.№426/27.06.2014г. )  Информацията за дълга на останалите лица от подсектор "Местно управление" и издадените от тях гаранции се представя обособено по общини, които контролират съответните лица, и отделно - когато такива лица не се контролират от отделна община ;

 

Глава девета

ДРУГИ РАЗПОРЕДБИ

 

Чл.18. (изм.и доп. с Реш.№426/27.06.2014г. )  Кметът на общината носи отговорност за използването на постъпленията от дълга само  по предназначението, за което общинския съвет е одобрил поемането на дълга ;

Чл.19. Когато общината забави обслужването на дълга по-вече от 30 дни кметът на общината, или кредиторът уведомява в 5 дневен срок общинския съвет и Сметната палата.

 

Глава десета

АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

 

Чл.20. (изм. и доп. с Реш.№426/27.06.2014г. )  /1/ 1. За неизпълнение на задълженията по чл.13 от Наредбата кметът на общината се наказва с глоба от 200 до 500лв.;

2.  За неизпълнение на задълженията по чл.18, кметът на общината се наказва с глоба от 1000 до 5000 лева.

/2/ При повторно нарушение по ал.1 глобата е в двоен размер.

/3/ Актовете за установяване на нарушенията се съставят от определени от Министъра на финансите длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от Министъра на финансите.

/4/ Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на закона за административните нарушения и наказания.

 

 

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

 

 

§ 1. Настоящата Наредба за реда и условията за поемането на общински дълг е приета на основание чл.15, ал.3 от Закона за общинския дълг  с Решение № 8 по Протокол № 2 / 06.12.2007г. на Общински съвет – Дулово, изменена и допълнена с Решение № 407 по Протокол № 30 / 30.04.2010г., изм.и доп.с Решение № 19 по Протокол № 4/28.12.2011г.  и Решение № 426по Протокол № 27/27.06.2014г.,  изм. и доп., с Реш.№ 677/29.09.2015г./.

 

§ 2. Наредбата влиза в сила от датата на приемането й.