Д О К Л А Д
КЪМ ПРОЕКТА ЗА БЮДЖЕТ
НА ОБЩИНА ДУЛОВО
ЗА 2020г.
Проектобюджетът на Община Дулово за 2020 година е разработен в съответствие със следните нормативни документи :
· Закон за публичните финанси ;
· Решение № 52 / 31.01.2019г. на Министерския съвет за бюджетна процедура 2020г. ;
· Решение № 644 на Министерския съвет от 01.11.2019г. за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2020г.
· Наредба № 18 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на Община Дулово ;
· Закон за държавния бюджет на Република България за 2020г.
Утвърдените средства със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020г. са съобразени с всички приети нормативни документи, свързани с него вт.ч.: увеличение на минималната работна заплата от 01.01.2020г. и завишение на някой от стандартите за определяне бюджетите в учебните, детските, социалните и здравни заведения.
Така при изброените по горе обстоятелства за община Дулово са утвърдени следните стойностни показатели :
№ по ред |
ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА СУБСИДИЯТА |
Бюджет За 2019г. |
Бюджет За 2020г. |
Разлика
|
|
/+/ |
% |
||||
1. |
Обща допълваща субсидия за разходи в държавните дейности |
13 326 468 |
15 101 792 |
1 775 324 |
13,3 |
2. |
Обща изравнителна субсидия за разходи в местните дейности |
2 231 300 |
2 378 300 |
147 000 |
6,58 |
3. |
Целева субсидия за зимно поддържане и снегопочистване |
108 100 |
126 200 |
18 100
|
16,74 |
4. |
Целева субсидия за капиталови разходи |
779 600 |
862 100 |
82 500 |
10,58 |
|
ВСИЧКО: |
16 445 468 |
18 468 392 |
2 022 924 |
12,3% |
Общата допълваща субсидия е в размер на 15 101 792лв. и е определена, съгласно Решение № 644 на Министерския съвет от 01.11.2019г. за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2020г.. Завишението е с 2 022 924лв., или 12,3 на сто спрямо 2019г.
Завишен е размера на субсидията за зимно поддържане и снегопочистване с 18 100лв., което е с 16,74 на сто в по вече от 2019г.
Увеличена е целевата субсидия за капиталови разходи с 82 500лв., което в сравнение с 2019г. е с 10,58 на сто в повече.
Определената със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020г. обща допълваща субсидия е разпределена по функции, както следва :
№ по ред |
НАИМЕНОВАНИЕ НА ФУНКЦИЯТА |
Бюджет За 2019г. |
Бюджет За 2020г. |
Разлика
|
|
/+/ |
% |
||||
1. |
Общи държавни служби |
1 421 900 |
1 596 800 |
174 900 |
12,3 |
2. |
Отбрана и сигурност |
114 700 |
142 741 |
28 041 |
24,4 |
3. |
Образование |
10 151 507 |
11 444 807 |
1 293 300 |
12,74 |
4. |
Здравеопазване |
280 137 |
304 921 |
24 784 |
8,8 |
5. |
Социално осигуряване, подпомагане и грижи |
893 214 |
1 100 963 |
207 749 |
23,25 |
6. |
Почивно дело, култура, религиозни дейности |
465 010 |
511 560 |
46 550 |
10,01 |
|
ВСИЧКО: |
13 326 468 |
15 101 792 |
1 775 324 |
13,32 |
Плануваните собствените приходи по проектобюджет 2020г. са завишени с 8 на сто в сравнение с бюджет 2019г. Плануването на всеки един приходен параграф е предшествано от задълбочен и подробен анализ на постигнатите през последните години резултати и тенденциите в тяхното развитие ; Очакваното изпълнение на приходите за 2019г. и прогнозите за 2020г.; Наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Дулово и Наредба № 15 за определяне размера на местните данъци в Община Дулово.
Във връзка с покриване на разходите за количествата депонирани отпадъци на община Дулово са предвидени 423 687лв. трансферни средства.
Запазва се обемът на финансираните дейности и предоставяните на населението публични услуги.
Основна цел на Бюджет 2020г. е запазване на финансовата стабилност на общината и недопускане на рискове.
Разпределянето на средствата по разходната част на бюджета се извърши изключително отговорно, след анализиране на всяка една дейност по отношение на брой персонал и обезпечаването му със средства за възнаграждения и осигурителни вноски, както и издръжката на същите. Въпреки недостига от средства са положени максимални усилия за правилно, целесъобразно и приоритетно разпределяне на бюджетните средства, като за целта при дейностите с държавен характер са спазени предвидените суми, съгласно приетите държавни стандарти, а тези за дейностите с общински характер т.е. за местни дейности са завишени с 16 на сто в сравнение с 2019г. Отново приоритет за общинското ръководство са дейностите в образованието, социалния сектор, пътната инфраструктура, поддържане на общинската собственост, спорт, култура и т.н.
При разработването на проектобюджета за 2020г. са спазени следните регламенти:
· Използване на приходите от продажба на ДМА само за инвестиционни разходи ;
· Освобождаване от наем на бюджетни предприятия, финансирани от държавни или общински бюджети ;
· Разпределение на общата допълваща субсидия за делегирани от държавата дейности по тримесечия – 30:25:20:25 на сто, на целевата субсидия за капиталови разходи - 15:30:30:25 на сто ; на изравнителната субсидия – 50 на сто до 20 януари, 25 на сто до 20 юли и 25 на сто до 20 октомври ; средствата за зимно поддържане и снегопочистване – до 20 януари и до 31 октомври съответно – 75:25 на сто.
· Използване на реализираните в края на годината икономии от средствата за
делегираните от държавата дейности за финансиране на същите дейности, включително и за инвестиционни разходи ;
· Временно свободните средства по бюджета, може да се ползват за текущо финансиране на одобрени разходи и за други плащания, при условие, че не се нарушава
своевременното финансиране на съответните дейности и не се променя предназначението на същите в края на годината;
В разходната част за делегираните от държавата дейности са планирани средства за трудови разходи, осигурителни плащания, СБКО, храна, работно облекло, вода, горива и енергия, външни услуги, текущи ремонти, стипендии и други необходими във връзка с функционирането на дейностите..
Трудовите разходи за всички местни дейности са планирани при спазване разпоредбите на постановлението за увеличение на минималната работна заплата през 2020г. С изпълнение на това действие е изчерпан една значителна част от финансовия ресурс, предназначен за разходи в местните дейности. Взети са предвид достигнатите нива на разходи по функции и дейности през изминалата 2019 година, направен е прецизен анализ на същите и са включени новите разходни отговорности. Запазва се обемът на финансираните дейности, както и на предоставяните на населението публични услуги. Продължава затруднението свързано с разплащането на хранителни продукти в детските градини, разходите, свързаните с поддържане чистотата на територията на цялата община, както и текущата издръжка на всички останали дейности по отношение на горива, електроенергия, канцеларски материали и външни услуги. Не може да не отбележим факта, че с всяка изминала бюджетна година отчитаме значително намаление на просрочените разходи, но до окончателното им изчистване така и не стигнахме.
Капиталовите разходи са формирани от преходен остатък от 2019г. в размер на 47 400лв., целева субсидия утвърдена със ЗДБРБ за 2020г. 862 100лв., постъпление от продажби на ДМА /дълготрайни материални активи/ 100 000лв.. Предвидените средства ще бъдат насочени за нови и преходни обекти, като се акцентира върху неотложни ремонти на имотите общинска собственост, изграждане, ремонт и поддържане на пътната и улична мрежа. /Приложение №3/
Съгласно горе упоменатите условия, фактори и механизми е формиран проект за бюджет 2020г. 21 767 850лв. в това число:
1. Приходи за държавни дейности : 15 101 792лв. /Приложение № 1/
2. Приходи за местни и дофинансиране на държавни дейности :
5 756 558лв.. /Приложение № 1/
3. Капиталови разходи от целева субсидия и преходен остатък – 909 500лв. /Приложение № 3/
Приходите за държавни дейности включват обща допълваща субсидия, отвърдена със ЗДБРБ за 2020 г.
Приходите за местни дейности включват постъпления от данъци и неданъчни приходи, обща изравнителна субсидия, субсидия за зимно подържане и снегопочистване, трансфери между бюджети на общините, заеми и трансфери, предоставени на проекти по оперативни програми, целева субсидия за капиталови разходи и реализиран преходен остатък от бюджет 2019г.
С постъпилите приходи ще бъдат извършени следните разходи :
1. Разходи за държавни дейности : 15 101 792лв. /Приложения № 2 и 2.1./
2. Разходи за местни дейности : 5 534 758лв. /Приложения № 2 и 2.1./
3. Разходи за дофинансиране на държавни дейности от местни приходи : 121 800лв. /Приложения № 2и 2.1./
4. Капиталови разходи –1 009 500лв. /Приложение № 3/
Разпределението по функции има следното изражение :
Функция „Общи държавни служби“ 2 984 089лв.
в т.ч. държавно финансиране 1 596 800лв.,
общинско финансиране 1 249 489лв. и дофинансиране
на дейности с държавен характер 121 800лв.
С предвидените за държавно финансиране средства е осигурена отговорността на държавата за обезпечаване със заплати и задължителните осигурителни вноски от работодателя на лицата по трудови и служебни правоотношения в общинската администрация. Броят на персонала е 102.5.
Общинското финансиране в тази функция е насочено в три дейности :
· Издръжка на дейност Общинска администрация, вт.ч.: представителни разходи на кмета на общината 10 000лв.; помощи по решение на общинския съвет 10 000лв.; държавни и общински данъци 27 000лв.; членски внос към НСОРБ и други организации 12 500лв. В тази дейност са планувани възнаграждения на 8 бр. персонал по ПМС 66, който подпомага дейността на администрацията, или оказва необходимата на общината помощ на експертно ниво.
· Възнаграждения на председателя на общинския съвет и неговите съветници, издръжка на дейността на съвета в това число представителни разходи на председателя на общинския съвет 3 000лв.;
· В дейност Др.изпълнителни и законодателни органи са отразени възнаграждения на комисията по /ЗУПГМЖСВ/ Закон за уреждане на правоимащи граждани с многогодишни жилищно спестовни влогове/.
· За осигуряване на възнаграждения, осигурителни вноски, СБКО и работно облекло на 7 броя персонал, обслужващ седем от кметствата на общината е предвидено дофинансиране на държавната дейност „Общинска администрация”. В дейността са отразени още и необходимите средства за полагащото се работно облекло на държавната дейност Общинска администрация.
Функция „Отбрана и сигурност“ 152 021лв.
в т.ч. държавно финансиране 142 741лв. и
общинско финансиране 9 280лв.
Със средствата за държавно финансиране, утвърдени със Закона за държавния бюджет за 2020г. са осигурени следните разходи:
· Заплати, осигурителни плащания и издръжка на 5 бр. нещатен персонал по трудови правоотношения - дежурни ГО.
· Материално стимулиране на 5 броя обществени възпитатели и на членовете на Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни (МКБППМН ), и издръжка на комисията.
· Материална издръжка на офисите за военен отчет, детска педагогическа стая, районни полицейски инспектори.
Предвиденото общинско финансиране има за цел да подпомогне евентуално пострадали граждани при бедствия и аварии и частично покриване на разходите за гориво по предоставения от общината временно и безвъзмездно лек автомобил на РУП Дулово.
Функция „Образование“ 12 539 366лв.
в т.ч. държавно финансиране 11 444 807лв. и
общинско финансиране 1 094 559 лв.
Предоставените от държавата средства за тази функция осигуряват следните видове разходи :
· Възнаграждения, осигурителни вноски, средства за безопасни и здравословни условия на труд (чл. 4 и чл. 25 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд) на персонала в целодневните детски градини и част от издръжката на децата в подготвителните групи (чл. 20 от Закона за народната просвета).
· Възнаграждения, осигурителни вноски и издръжка на персонала в неспециализираните училища от цялата община и професионални паралелки в с.Окорш.
· Осигурени са целеви средства за стипендии; добавка за подобряване на материално – техническата база на училищата от дневна форма на обучение; добавка за деца и ученици на ресурсно подпомагане, интегрирани в училища и детски градини; добавка за подпомагане храненето на децата от подготвителните групи и на учениците от І-ІV клас; осигуряване на целодневна организация на учебния ден за ученици от І до ІV клас; средства за извънучилищни и извънкласни дейности на ученици;
· Предвидени са средства за покриване на разходите, които ще бъдат извършени във връзка с увеличение на минималната работна заплата.
Изчисленията са направени на база определените натурални показатели с бюджета на Република България за 2020г.
Общинското финансиране в тази функция има следната насоченост :
· Издръжка на целодневните детски градини ;
· Възнаграждения и осигурителни вноски на 10 броя персонал от ученически столове и издръжка на същите ;
· Възнаграждения и осигурителни вноски на 3 бр. персонал и издръжка на звеното по образование, подпомагащо дейността на общинската администрация;
Функция „Здравеопазване“ 504 921лв.
в т.ч. държавно финансиране 304 921 лв. и
общинско финансиране 200 000лв.
Единният стандарт за финансиране на дейност „Здравни кабинети в детски градини и училища” осигурява средства за заплати и осигурителни вноски на 24 броя медицински персонал, осъществяващ медицинско обслужване на деца от целодневните детски градини, деца от подготвителни групи в училище и ученици в дневна форма на обучение от общински и държавни училища, и издръжка на 16 здравни кабинети, в които се осъществява здравната дейност.
През 2020 бюджетна година общината предвижда подпомагане на МБАЛ Дулово с 200 000лв. Средствата се предоставят за осъществяване на болнична помощ.
Функция „Социално осигуряване,
подпомагане и грижи“ 1 476 637лв.
в т.ч. държавно финансиране 1 100 963лв. и
общинско финансиране 375 674лв.
Предоставените от държавата средства за тази функция осигуряват следните разходи:
Възнаграждения, осигурителни вноски на персонала, чиято численост се определя, съгласно норматив и заети места в заведенията, и издръжка на специализираните институции на територията на община Дулово както следва :
· Дом за пълнолетни лица с психични разстройства с 34 места;
· Център за социална рехабилитация и интеграция с 20 места;
- Център за обществена подкрепа с 25 места;
· Защитено жилище за лица с психични разстройства с 10 места;
· Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства или деменция с 30 места;
Общинското финансиране на тази функция има следната насоченост :
· Възнаграждения, осигурителни вноски на персонала, който се определя съгласно нормативи за брой обслужвани лица и издръжка на дейност „Домашен социален патронаж” със 70 места;
· Възнаграждения, осигурителни вноски на 30 броя персонал на половин щат, с половин минимална работна заплата и издръжка на 32 броя пенсионерски клуба на територията на общината;
· Предвидени са разходи за застраховки на лицата, наети по Програмите за временна заетост;
Функция „Жилищно строителство, БКС
и опазване на околната среда“ 1 914 500лв.
в т.ч. общинско финансиране 1 914 500лв.
Разходите в тази функция се финансират от общински приходи и обща допълваща субсидия, и покриват широк спектър от дейности в комуналната сфера, благоустрояването и опазването на околната среда.
· В дейност „Водоснабдяване и канализация” са предвидени средства за издръжка на дейността.
· Дейност „Осветление на улици и площади” ще се обслужва отново от три броя персонал, за които са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски. Останалите средства са за издръжка на дейността.
· В дейност „Озеленяване” са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски на 20 броя персонал с МРЗ и издръжка на дейността.
· Предвидените разходи за дейност „Чистота” са за улично и домашно сметосъбиране. Тази сума е крайно недостатъчна, което създава проблеми на общината в разплащането към фирмите доставчици на този вид услуга.
· Ще бъде финансирана дейността, поддържаща ПСОВ гр.Дулово, като за целта са предвидени средства за възнаграждения и осигурителни вноски на десет броя персонал и издръжка на базата;
Функция „Почивно дело, култура,
религиозни дейности“ 835 200 лв.
в т.ч. държавно финансиране 511 560лв. и
общинско финансиране 323 640лв.
Държавното финансиране в тази функция осигурява възнагражденията, осигурителните вноски и издръжката на 49 субсидирани бройки в 27 читалища на територията на община Дулово.
С общински приходи се финансират следните дейности :
· Възнаграждения, осигурителни вноски и издръжка на един брой персонал, обслужващ спортната база в град Дулово, финансово подпомагане на 9 футболни клуба с по 6 000лв. и детски футболен клуб с 6 000лв, за издръжка на спортен клуб по борба „Лудогорец” с.Паисиево 6 000лв., подпомагане на клубовете по карате и шах съответно – 4 000лв. и 1 000лв., както и на СНЦ „Ритмика“ и Народно читалище „Бялата лястовица“ съответно с 2 000лв. и 3 000лв. За провеждането на бъги шоу в с.Златоклас 6 000лв. ;
· Възнаграждения и осигурителни вноски на 1,5 броя персонал и издръжка на дейност „Музей” град Дулово;
· Възнаграждения и осигурителни вноски на два броя персонал и издръжка на дейност „РТВ”;
· Възнаграждения и осигурителни вноски на четири половинки бройки персонал, обслужващи гробищния парк. Разходи за помощи за извършване на безплатни погребения на граждани, които са самотни, без близки и роднини, бездомни, безпризорни, настанени в заведения за социални услуги и регистрирани в службите за социално слаби в рамките на сумата, гласувана от общинския съвет;
· Разходи за финансиране на общоградски културни мероприяти;
Функция „Икономически дейности
и услуги“ 351 616лв.,
в т.ч. общинско финансиране 351 616лв.
Разходите в тази функция се финансират от общински приходи и са отразени в следните дейности :
· В „Др.дейности по селско и горско стопанство” са предвидени средства за платени данъци, такси и административни санкции и членски внос.
· В дейност „Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътища” са предвидени средства за издръжка и зимно поддържане и снегопочистване.
· Обслужването на гара Руйно ще се осъществява от един брой персонал, за който са предвидени разходи за възнаграждение и осигурителни вноски;
· Планувани са 2000лв. за подпомагане на туристическо дружество „Караджата” град Дулово;
· Предвидени са разходи за издръжка в дейност „Приюти за безстопанствени кучета”;
· Дейност „Др.дейности по икономиката” включва разходите за възнаграждения и осигурителни вноски на три броя персонал и издръжка, в това число застраховки и данъци мита и такси.
Независимо от недостига на средства ръководството на общината, както и до сега ще продължи своята отговорност за икономично и целесъобразно разходване на бюджетните средства при ясно изразени приоритети и проекти за устойчиво развитие, публичност и прозрачност на дейностите и разходите през годината.
ОПЕРАТИВНИ ПРОГРАМИ
- ОП „Човешки ресурси”:
През 2020г. ще продължат да функционират проекти по Оперативна програма „Човешки ресурси”, както в общината, така също и в направленията.
В общината действащи са следните проекти :
.„Обучение и заетост” – за който е сключен договор до 11.12.2020г., Национална програма „Активиране на неактивни лица“., Национална програма „Помощ за пенсиониране“ и Национална програма „Заетост и обучение на хора с трайни увреждания“
Финансирането на проектите по оперативни програми в учебните заведения се уточнява през текущата година.
- ДФ ”Земеделие”:
„Програма за развитие на селските райони 2014-2020г.”
По тази програма през 2020г. ще продължат два проекта:
- „Рехабилитация и рекострукция на улична мрежа в гр.Дулово” – 1 000 000лв. С тази сума ще бъде извършено окончателното разплащане на изпълнените СМР на уличните платна и тротоари по улиците „Шуменско шосе” и „Добруджа” гр.Дулово.
- „Основен ремонт на сградите на СУ „Васил Левски” гр. Дулово с внедряване на мерки за енергийна ефективност” - 1 000 000лв. С тази сума ще бъде извършено окончателното разплащане на изпълнените СМР в СУ “Васил Левски“ гр.Дулово.
Д-р ЮКСЕЛ АХМЕД
Кмет на Община Дулово