ОБЩИНСКА СТРАТЕГИЯ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ В ОБЩИНА ДУЛОВО (2021 – 2022)

09.08.2021 15:53

СЪДЪРЖАНИЕ

 

 

 

  1. Въведение
  2. Кратък преглед на изпълнението на двегодишната общинска стратегия за периода 2019 – 2020 г.
  3. Анализ на потребностите от подкрепа за личностно развитие в община Дулово

3.1. Общинска мрежа от образователни институции за учебната 2020 – 2021 г.

3.2. Други институции и доставчици на социални услуги в община Дулово

3.3. Състав и особености на групата на децата и учениците със специални образователни потребност

    1. Обезпеченост на приобщаващото образование със специалисти
    2. Материални условия в институциите за обучението на ученици със специални образователни потребности
    3. Кариерно ориентиране на учениците
    4. Работа с деца с изявени дарби
    5. Напускане на образователната система
    6. Достъп до образование и подкрепа за личностно развитие в условията на извънредно

 положение и извънредна епидемична обстановка порадия пандемия от Ковид 19

  1.  Предизвикателства
  2.  Стратегически и оперативни цели

5.1. Стратегическа цел

5.2. Оперативни цели

6. Основни мерки за постигане на целите

 

6.1. Мерки по оперативна цел 1                                           

6.2. Мерки по оперативна цел 2                                           

6.3. Мерки по оперативна цел 3                                           

6.4. Мерки по оперативна цел 4                                           

6.5. Мерки по оперативна цел 5                                           

 

7. Индикатори за постигане на целитe

                                                                                                                         

8. Координиране на изпълнението на стратегията

 

 

ИЗПОЛЗВАНИ СЪКРАЩЕНИЯ (АБРЕВИАТУРИ)

ДГ                           Детска градина

ЕПЛР                      Екип за подкрепа за личностно развитие

ЗБППМН               Закон за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни

    ЗПУО                     Закон за предучилищното и училищното образование

ИКТ                        Информационни и комуникационни технологии

МКБППМН           Местна комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни

МОН                       Министерство на образованието и науката

МС                          Министерски съвет

НЕИСПУО            Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование

ОЗД                        Отдел „Закрила на детето“

ОУ                          Основно училище

ПГООТ                  Професионална гимназия по облекло, обслужване и транспорт

    ПЛР                        Подкрепа за личностно развитие

РЕПЛР                   Регионален екип за подкрепа за личностно развитие

РУО                        Регионално управление на образованието

РЦПППО              Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование

    СОП                       Специални образователни потребности

     ЦОП                        Център за обществена подкрепа

     ЦОУД                     Целодневна организация на учебния ден

 

     ЦПЛР                      Център за подкрепа за личностно развитие

 

     ЦСРИ                      Център за социална рехабилитация и интеграция

 

     ЦСОП                     Център за специална образователна подкрепа

     ПГООТ                   Професионална гимназия по облекло, обслужване и транспорт

    

 

 

 

 

 

 

 

           

1. Въведение

 

           

Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на община Дулово е разработена в изпълнение на разпоредбата на чл. 197, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование (ДВ бр. 79 от 13.10.2015 г.) (ЗПУО) и Наредбата за приобщаващото образование (приета с ПСМ № 286 от 04.11.2016 г.)

Според чл. 197, ал. 2 от ЗПУО стратегията се приема за период от две години.

 В основата на Общинската стратегия стои Анализът на община Дулово за потребностите от подкрепа по чл. 196, ал. 3 от ЗПУО, приет от Общински съвет с Решение № 171/ 27.10.2020 г.

Съгласно чл. 171, ал. 1, т. 7 от ЗПУО, получаването на обща и допълнителна подкрепа е право на детето и ученика. Подкрепата за личностно развитие се осигурява на всички деца и ученици, в съответствие с индивидуалните им потребности и има за цел да осигури за децата и учениците подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване на способностите и уменията им (чл. 176, ал. 1 от ЗПУО, чл. 4, ал. 2 от Наредба за приобщаващото образование).

Съгласно чл. 174, ал. 1 от ЗПУО, институциите в системата на предучилищното и училищното образование осигуряват ПЛР на децата и учениците, съвместно с държавните и местни органи и структури и доставчиците на социални услуги.

 

Чл. 177, ал. 1 от ЗПУО и чл. 4, ал. 1 от Наредбата за приобщаващото образование определят два вида подкрепа за личностно развитие – обща и допълнителна.

 

Обща подкрепа за личностно развитие по чл. 178, ал. 1 от ЗПУО

Допълнителна подкрепа за личностно развитие по чл. 187 от ЗПУО

Насочена е към развитието на потенциала на всяко дете и ученик.

Насочена е към деца и ученици със специални образователни потребности (СОП), в риск, с изявени дарби, с хронични заболявания, след извършване на оценка на потребностите.

 

1. екипна работа между учителите и други педагогически специалисти;

2. допълнително обучение по учебни предмети при условията на ЗПУО;

 

 

1. работа с дете и ученик по конкретен случай;

2. психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна, на комуникативните нарушения и при физически увреждания;

 

 

 

 

3. допълнителни модули за деца, които не владеят български език (само за детските градини);

 

4. допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове;

5. консултации по учебни предмети;

6. кариерно ориентиране на учениците;

7. занимания по интереси;

8. библиотечно-информационно обслужване;

9. грижа за здравето;

10. осигуряване на общежитие;

11. поощряване с морални и материални награди;

12. дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение;

13. ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения;

14. логопедична работа;

 

3. осигуряване на достъпна архитектурна, обща

специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, дидактически материали, методики и специалисти;

4. предоставяне на обучение по специалните учебни предмети за ученици със сензорни увреждания;

5. ресурсно подпомагане за ученици със специални образователни потребности.

 

Съгласно чл. 81 от Наредба за приобщаващо образование, допълнителната подкрепа е:

- краткосрочна (минимум 1 учебна година, максимум – до края на етап на обучение)

- дългосрочна – повече от един етап или степен на обучение или за целия период на обучение

 

 

Общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие се осигуряват в детските градини, в училищата и в центровете за подкрепа за личностно развитие, а в случаите по чл. 111, ал. 1, т. 1 от ЗПУО – в домашни или болнични условия.

 

  1. Кратък преглед на изпълнението на двегодишната общинска стратегия за периода 2019 – 2020 г.

Отчетът за изпълнението на Общинската стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците от Община Дулово за периода 2019-2020 г. е подготвен на базата на на отчетите на всички институции, имащи отношение към приобщаващото образование и личностното развитие на децата и учениците от община Дулово. Реализираните дейности от годишните планове за изпълнение на стратегията, които обхващат всички страни на процеса на приобщаващото образование, говорят за положително отношение и нагласи на всички институции и специалисти, работещи в тях.

В детските градини и училищата на територията на община Дулово бе осигурена дългосрочна допълнителна подкрепа и ресурсно подпомагане от ресурсни учители: логопеди и психолози, назначени от РЦПППО – гр. Силистра.

За учениците със СОП, съобразно с индивидуалните им потребности са изготвени индивидуални програми за обучение и развитие, планове за допълнителна подкрепа и индивидуални учебни планове.

Общата подкрепа за личностно развитие отговаря на нуждата от превенция и навременно разпознаване на трудности в ученето при учениците. Тя се основава на анализа на информацията и наблюдението на обучението и развитието на всеки ученик: знания, умения, силни страни и индивидуални нагласи по отношение на ученето.

В образователните институции се прилагат методи и подходи за ефективна работа с децата и учениците с обучителни трудности във формите за общата подкрепа за личностно развитие. Определени са реалистични мерки за обща подкрепа за  преодоляване на обучителните трудности. Предоставени са равни възможности на учениците от уязвими групи и за качествено образование и участие в училищния живот заедно с останалите ученици.

В образователните институции са сформирани  училищни комисии за превенция на асоциалното поведение на учениците и  Координационни съвети за противодействие на тормоза в училище.

Изградена е система за морално и материално стимулиране чрез награждаване на деца и ученици.

Стратегията включва стратегическите и оперативни цели, необходимите мерки и дейности в областта на подкрепата за реализиране на поставените цели.

 

           

 

  1. Анализ на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците от община Дулово 

 

В анализа са разгледани ключовите фактори и елементи от предоставянето на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците и изводите за основната насока за бъдещи действия, които следват от силните и слаби страни на актуалната ситуация.

 

    1. Общинска мрежа от образователни институции за учебната 2020/2021 г.

 

Към момента съществуват следните образователни институции:
Десет училища, една професионална гимназия и шест детски градини, както следва:

  • Шест основни училища
  • Три средни училища
  • Едно начално училище

           -     Една професионална гимназия – ПГООТ (държавно училище)

           -     Шест детски градини с изнесени групи към тях в различни населени места

 

Седем от училищата на територията на община Дулово са средищни.

Детска градина ,,Пролет“– с. Межден е средищна  -   извозват се деца от с. Черковна и с. Козяк.

 

ИЗВОД:

Разнообразни институции за подкрепа на деца и ученици със СОП и с изявени дарби са съсредоточени предимно в областния център Силистра. От влизането в сила на Закона за предучилищното и училищно образование (ЗПУО) през август 2016 г. до момента  община Дулово не е разкривала Център за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР). Тенденцията е да се осигурява допълнителна подкрепа за личностно развитие (ДПЛР) самостоятелно от училищата и детските градини, но тези с малък общ брой ученици ще са затруднени да поддържат разнообразие от специалисти и ще продължат да получават ДПЛР от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование (РЦПППО).

Училищата и ДГ в община Дулово полагат максимални грижи и усилия за обезпечаване на грижата за децата и учениците със СОП.

 

    1. Други институции и ддоставчици на социални услуги в община Дулово:

 

В Община Дулово от няколко години успешно функционират в полза на населението следните дейности, заложени в Програмата за закрила на детето:

 

-Център за обществена подкрепа (ЦОП), Дулово Целта е да се подсигури качеството на живот на децата в семейната и социална среда; да се предоставят качествени социални услуги, отговарящи на потребностите и достъпни за всяко дете в риск и неговото семейство на територията на Община Дулово. ЦОП предоставя специализирана помощ и информация от специалистите – социален работник, психолог и педагог при решаване на конфликти в семейството, училището или друга среда на детето.

ЦОП се помещава в сграда до СУ " Васил Левски " в Дулово, което е най-голямото  училище в област Силистра. Помещенията на бившето общежитие са ремонтирани, оборудвани и обзаведени по проект. Социалните услуги са насочени към предотвратяване на раздялата на деца от техните семейства, превенция на насилието и отпадане от училище, обучение в умения за самостоятелен живот и социална интеграция на деца от институции, консултиране и подкрепа на семейства в риск, оценяване и подкрепа на приемни родители и осиновители, консултиране и подкрепа на деца с поведенчески проблеми и прояви.

 

-Център за социална рехабилитация и интеграция (ЦСРИ), Дулово като вид социална услуга в общността е открита на 01.09.12 г. и е делегирана от държавата дейност. Представлява комплекс от дейности с цел възстановяване или развитие на потенциала на лица и деца с временни или трайни увреждания и възможностите им за социална интеграция. Услугите, предлагани в ЦСРИ Дулово са: логопедична терапия – осъществява консултиране, диагностициране, терапевтично въздействие както при деца, така и при възрастни, за които водещи са езико-говорните нарушения; психологична подкрепа – насочена е към възстановяване и поддържане на психическото равновесие; трудотерапия – целта е придобиване на самостоятелност, трудови навици, развитие на фината моторика, придобиване на знания за околния свят; кинезитерапия (лечебен масаж и лечебна гимнастика) – занимава се с възстановяване след последици от редица заболявания и нарушения, свързани с опорно-двигателния апарат. В ЦСРИ – Дулово се предоставят краткосрочни и дългосрочни социални услуги. Потребителите са деца и лица с физически и сензорни нарушения и техните родители или роднини.

Центърът за социална интеграция и рехабилитация е почасова форма на социална услуга                     за подкрепа на индивидуалното развитие, поддържане и придобиване на нови способности и самостоятелност на лица с различни вид и степен на увреждане, както и подкрепа на лица от различни рискови групи, чрез целенасочени дейности за интеграция и превенция на социалното изключване.

В ЦСРИ се предоставят почасови дългосрочни или краткосрочни услуги в зависимост от потребностите на лицата, съобразени с тяхното физическо и психическо състояние.

Персоналът в ЦСРИ е представен от: логопед, кинезитерапевт, трудотерапевт, психолог, управител, хигиенист.

Оборудвани са зали за кинезитерапия, за психологична рехабилитация, зала за трудотерапия, логопедичен кабинет.

 

-Осъществена превенция на изоставянето и настаняването на деца в специализирана институция;

 

-Консултиране, насочено към подобряване качеството на грижи за настанените деца в семействата на близки и роднини;

 

-Изготвена програма за закрила на деца с изявени дарби;

 

-Организирани занимания по шах от МКБППМХ в Консултативния кабинет;

 

-Осъществена превенция на рисковото поведение, проведени кампании, промотиращи задравословно хранене и здравословен начин на живот.

 

Подкрепата за личностно развитие подсигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развиване способностите на децата и техните умения. Преходът между институциите в системата на предучилищното и училищното образование се планира от координаторите за подкрепа на личностно развитие в институциите с участието на родителя. Родителят сътрудничи на екипа за подкрепа за личностно развитие на ученика.

Законът за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/ определя образованието като национален приоритет, който включва участниците в образователния процес и институциите, както и отношенията и връзките между  тях за постигане целите на образованието и положителното развитие на участниците в него. Участниците в този процес са децата, учениците, учителите, директорите и другите педагогически специалисти, родителите.

Участниците в образователния процес и институциите си партнират с общините и с други заинтересовани страни в името на това да се развиват способностите на деца и ученици и техните умения.

Подкрепата за личностно развитие трябва да отговоря на новите предизвикателства и да предлага иновативни визия и подходи за развитие пред традиционните образователни модели и традиционните форми на общуване. Акцент е индивидуалността на всяко дете и ученик. Именно в тази посока е работила Община Дулово през периода на стратегията.

 

Съвместната дейност между дирекция „Социално подпомагане“, отдел ”Закрила на детето“, ЦОП, ЦСРИ, РУП –гр. Дулово, Община Дулово, училища, детски градини, кметства по села и РУО – Силистра, спомага за реинтегрирането в образователната система и за обхващането на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.

Уведомяване на отделите за закрила на детето за напуснали деца и ученици е практика в училища и детски градини, като ежемесечно се подава информация към НЕИСПУО, както и писмено уведомяване на ДСП за ученици, които са допуснали неизвинени отсъствия за даден месец.

 

Учители, директори, кметове и общинска администрация, министър и администрация на Министерството на образованието и науката, издатели на учебници и учебни помагала и други, следва да бъдат подчинени на основната цел – осигуряване на равен достъп и качествено образование за нашите деца, както и подкрепа за личностното им развитие.

Работата с родителите и тяхното включване във всеки един етап от грижата за детето е много важна. Всяко дете се нуждае от любов и грижа в семейството си, а в случаите, когато това е невъзможно и не е в интерес на детето, връзката с биологичното семейство не бива да бъде прекъсвана. Много съществена е работата със семейството, особено в трудни и кризисни ситуации. Независимо от отличните условия на живот, дори когато ги има, реинтеграциятата може да бъде неуспешна, когато емоционалната връзка е прекъсната.

Общата и допълнителна подкрепа на личностно развитие на децата и учениците, която институциите в системата на предучилищното и училищното образование осигуряват, е неразделна част от самостоятелно разработени и прилагани цялостни политики на общинско ниво. Реализирането на стратегията е продължителен, отговорен, последователен и отворен във времето процес, който следва динамиката на промените. Постигането на целите е възможно с обединяване усилията на всички заинтересовани страни.

 

ИЗВОД: Институциите за социални услуги извършват дейности, близки до посочените в чл. 49, ал. 1, т. 3, 5 и 6 от ЗПУО – превантивна, диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с деца и ученици, педагогическа и психологическа подкрепа, прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата и учениците с увреждания. В тези общински институции се създава капацитет и работят специалисти, които могат да са полезни за предлагането на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в училищата и детските градини.

 

    1. Състав и особености на групата на децата и ученици със специални образователни потребности (СОП):

Данните в този раздел са според Националната електронна информационна система за предучилищното и училищно образование (НЕИСПУО) към 01. 12. 2020 г.

Разположението в община Дулово на децата и учениците със СОП спрямо другите общини е следното (Таблица 1):

 

община

брой

училища

бр. ученици общо в дневна, индивидуална, комбинирана и самостоятелна форма на обучение под 16 г.

от тях: бр. ученици със СОП

% ученици със СОП от общия брой

брой

детски

градини

бр. деца

от тях: бр. деца със СОП

% деца със СОП

общо деца и ученици със СОП

Алфатар

1

101

19

18, 8 %

1

60

0

0 %

19

Главиница

4

640

28

4, 4 %

1

256

2

0, 8 %

30

 

 

Дулово

11

2649

59

2, 2 %

6

840

9

1, 07 %

68

 

 

Кайнарджа

4

726

36

5 %

1

145

0

0 %

36

Силистра

15

3970

156

3, 9 %

10

1315

97

7, 4 %

253

Ситово

4

357

21

5, 9 %

2

138

0

0 %

21

Тутракан

5

1072

51

4, 7%

3

394

9

2, 3 %

60

ОБЩО

44

9515

370

3, 8 %

24

3148

117

3, 7 %

487

 

Забележка: В броя на децата и учениците със СОП са включени и тези, които са на изнесено обучение в ЦСОП.

 

Институциите, които към 01. 12. 20 г. самостоятелно организират ресурсното подпомагане на децата и учениците със СОП са:

  • СУ „В. Левски“ – гр. Дулово
  • ПГООТ – гр. Дулово

 

18 училища и 7 ДГ са за цялата област.

Брой деца със СОП в предучилищното образование през учебната 2020/21 г. в община Дулово са:

  • Първа група/ втора група разновъзрастова (2-4 г.) – 1 дете със СОП
  • Трета група (ПГ – 5 г.) – 7 деца със СОП
  • Четвърта група (ПГ – 6 г.) – 1 дете със СОП

……………………………………………………………….

                                                                    Общо 9

 

Брой ученици със СОП в начален и прогимназиален етап през учебната 2020/21 г. в община Дулово: общо 45

 

Брой ученици със СОП в гимназиален етап (към 01.12.2020 г.) в община Дулово са: общо 14.

 

ИЗВОД: Групата деца и ученици със специални образователни потребности, които се нуждаят от допълнителна подкрепа за личностно развитие е разнообразна по своя състав и особености в отделните училища, детски градини и по общини. Това изисква конкретен подход при планиране на необходимите ресурси и нагласяне на институционалните практики към индивидуализирана грижа, както и гъвкави решения на място и в сътрудничество с другите институции.

 

 

 

 

 

    1. Обезпеченост на приобщаващото образование със специалисти:

 

Към декември 2020 г. педагогически съветници има в:

 

  • СУ „В. Левски“ – гр. Дулово
  • ОУ „Хр. Смирненски“ – гр. Дулово

 

 

Към декември 2020 г. психолози има в:

 

  •  СУ „В. Левски“ – гр. Дулово

 

Като цяло в двете най-големи училища в община Дулово обезпечеността на приобщаващото образование със специалисти е следната:

 

В  СУ „В. Левски“ – гр. Дулово:

  • Бр. ресурсни учители: двама
  • Логопед – един
  • Психолог - един

 

 

В ОУ „Хр. Смирненски“ – гр. Дулово:

  • Броят на педагогически съветници: 1 щатна бройка
  • Логопед - един

 

ИЗВОД: Подобрява се обезпечаването на приобщаващото образование със специалисти. Това развитие е и финансово подпомогнато с финансиране по проекти на МОН по ОП НОИР. Това е много добра основа за подобряване на грижата за индивидуалните потребности на децата и учениците. В училищата и детските градини на територията на Община Дулово, с децата със СОП работят квалифицирани кадри от Ресурсен център – гр. Силистра.

 

 

 

    1. Материални условия в институциите за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности:

 

Достъпната физическа среда включва осигуряване на подходящи условия, използване и прилагане на иновативни подходи и съвременни технологии за архитектурна и физическа достъпност, които в най-голяма степен да отговорят на потребностите на децата и учениците (чл. 103 на Наредба за приобщаващото образование).

 

Съгласно чл. 104, ал. 1 от Наредба за приобщаващото образование достъпна архитектурна среда се осигурява най-малко чрез: 1. входни и комуникационни пространства; 2. помещения и пространства за общо ползване; 3. санитарно-хигиенни и спомагателни помещения. Чл. 104, ал. 2 и 3 от Наредба за приобщаващото образование определя достъпната архитектурна среда в институциите в системата на предучилищното и училищното образование се осигурява чрез съобразяване на елементите на сградите и съоръженията със специфичните изисквания за различните видове увреждания. Общодостъпните помещения в сградите се свързват чрез достъпен маршрут.

През учебната 2019/20 г. проект по НП „Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност“, Модул 1 „Създаване на достъпна архитектурна среда“ изпълни ПГООТ, гр. Дулово.

За учебната 2020/21 няма одобрени училища за включване в Национална програма, модул „Създаване на достъпна архитектурна среда“. Без такава целева подкрепа не могат да бъдат извършени значителни подобрения.

Подобрена е специализираната подкрепяща среда в образователните институции, съобразно нормативните изисквания (чл. 106, ал. 4 от Наредба за приобщаващото образование). Състоянието с обзаведените кабинети с мебели, дидактични средства и мултифункционални устройства по общини е, както следва:

Община Дулово (в 3 институции) – СУ „В. Левски“ - Дулово, ОУ „Хр. Смирненски“ – Дулово и СУ „Й. Йовков” - Окорш има кабинети за ресурсно подпомагане, оборудвани с необходимата техника, нагледни материали и дидактически средства. В основните училища в Секулово, Черник и Правда, СУ „Хр. Ботев”- Паисиево и 6 детски градини и изнесени към тях групи на територията на община Дулово има обособени помещения за ресурсно подпомагане.

 

ИЗВОД: Има развитие в този аспект на грижата за децата и учениците със СОП, но МТБ се подобрява по-бавно в сравнение с потребностите и очакванията на родителите. И през изминалия двегодишен период не бе постигнато значително подобрение. Архитектурната достъпност все още е факт за малък брой образователни институции. Необходими са концентрирани целеви средства и планирани действия за привеждането на материалните условия в съответствие с нормативните изисквания. Има финансови механизми в делегирания бюджет, които дават възможност за подобряване на МТБ – целеви средства със задължителен процент за изразходване за подобряване на средата, но не и за значимо преоборудване и преустройство на средата.

 

3.6. Кариерно ориентиране на учениците:

 

Кариерното ориентиране се осъществява в часа на класа и от Център за кариерно ориентиране (ЦКО) – Силистра, основан по проекта на МОН BG051PO001-4.3.02 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“ и който функционира по проект на МОН BG05M2OP001-2.01 – 0001 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование” с финансовата подкрепа на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.

Организират се срещи с представители на професионалните и профилираните гимназии, участия в празници, Ден на кариерното ориентиране, срещи с ДБТ – гр. Дулово, срещи с представители на бизнеса.

Започнаха и дейностите по кариерно ориентиране за учениците от V - VІІ клас по проект на МОН BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. По данни от електронната платформа по проекта, към 04. 01. 2021 г.

 

ИЗВОД: Все още в ниска степен училищата развиват свой самостоятелен капацитет за обезпечаване на тази форма на обща подкрепа за личностно развитие.

 

 

    1. Работа с деца с изявени дарби:

 

Тази форма на обща подкрепа е най- добре развита от институциите и подкрепяна финансово през различни инструменти:

 

3.7.1. Финансиране от бюджет на занимания по интереси по Наредба за приобщаващо образование:

Основни параметри на обезпечаването в училищата на занимания по интереси по Наредба за приобщаващото образование са:

- училищата изготвят програма за занимания по интереси за съответната учебна година;

- всяко училище осигурява участие в занимания по интереси на минимум 20 % от учениците в училището (в дневна форма на обучение);

- минимум 40 % от заниманията по интереси трябва да са по тематични направления

„Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“ и „Технологии“;

- други направления - „Изкуства и култура“, „Гражданско образование“, „Екологично образование и здравословен начин на живот“, „Спорт“ и др.;

- минимум 5 % от заниманията по интереси трябва да бъдат организирани от външни за училището физически или юридически лица;

- заниманията по интереси се организират със седмичен брой часове и/ или на модулен принцип, който включва средно не по-малко от 2 часа седмично по броя на учебните седмици;

- училището съвместно с родителите и/ или с външни юридически лица организира най-малко 2 пъти годишно публични изяви на учениците, участници в групите за занимания по интереси, които включват концерти, тържества, състезания, изложби, дебати, конкурси и други, за

популяризиране на индивидуалните и/ или груповите постижения, способностите на учениците и творческите резултати;

- общината осъществява обща програма за стимулиране на дейности и изяви на учениците, свързани със заниманията по интереси;

- родители на ученици, чийто професионален опит е свързан със съответното тематично

направление на заниманията по интереси, могат да провеждат занимания по интереси до 3 часа годишно в/ или извън училището;

 

3.7.2. Национални програми на МС:

Подготовката на талантливите ученици се подпомага от Национална програма Ученически олимпиади и състезания“, модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученически олимпиади“.

 

3.7.3. Проекти на МОН по ОП НОИР: Занимания по интереси се обезпечават на областно ниво и по следните проекти на МОН по ОП НОИР:

BG05M2OP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“ и BG05M2OP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“

 

3.7.4. Общински програми, читалищни дейности – Почти във всяко населено място в община Дулово функционира читалище. На територията на град Дулово се намира Народно читалище „Никола Вапцаров-1895“, което се явява духовният и културен център в общината. Там развиват таланта си много деца и ученици. Възпитаниците на  ДВГ „Веселие“ с художествен ръководител Мариана Илиева са носители на много престижни награди от Национални конкурси за детска забавна песен. Многоброен и с много участия е и детският фолклорен танцов състав с хореограф Росен Атанасов.

 

3.7.5. Институции в системата на предучилищното и училищно образование, които осигуряват работата с талантливи и даровити деца в свободното им от учебни занятия време в областта на науката, изкуството и спорта: На територията на община Дулово към момента не съществува Център за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците. Грижите за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците се осъществяват от институциите в системата на предучилищното и училищно образование, в съответствие с индивидуалните потребности на всяко дете и ученик.

 

ИЗВОД: Учениците могат да избират, както между форми в училищата, така и предлагани от други организации и институции и по проекти. Законът за предучилищното и училищно образование дава възможности за индивидуална подкрепа на дарбите на децата и учениците и чрез гъвкави форми на обучение във формалното образование и в свободното време. Заниманията по интереси са осигурени нормативно и финансово и това задава стабилна рамка за училищата и общините да развиват креативни идеи.

 

 

    1.  Напускане на образователната система:

 

В третия стратегически период институциите ще продължават да осъществяват дейности в рамките на Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст по ПМС № 100 ОТ 8 ЮНИ 2018 г.

Промените в ПМС № 100 разширяват задачите на училищата и детските градини като целогодишен, а не кампаниен ангажимент и с акцент върху предотвратяване на отпадането.

Развива се функционалността и се изпълва с множество и постоянно актуализирани данни електронната Информационна система за реализация на механизма (ИСРМ). Членовете на екипите развиват опита си и подобряват координацията между институциите и начина, по който всяка може да е полезна за обхващането на децата и учениците.

През учебната 2020/21 г. в общината работят екипи за обхват с членове от общините, РУО, училищата и детските градини, МВР, дирекция „Социално подпомагане“. Те извършват анализ на информацията за децата и учениците в техния район за обхват и извършват посещения на адреси за установяване на причините за неучастие в образователната система. Членове на екипите са:

- експерти от РУО като ръководители на екипите

- кметове/кметски наместници

- зам. кметове 

- служители на общините 

- представители на МВР 

- социални работници

- педагогически специалисти от училищата и ДГ

 

Значимите проблеми продължават да са в следните посоки: (1) недостиг на служители в институциите, които трябва да участват и поради това участието на едни и същи хора в много екипи; (2) служителите от ангажираните по Механизма институции имат ограничено физическо време за работа по Механизма поради изпълнението и на останалите си многобройни служебни задължения; (3) въпреки множеството усилия и дейности, не винаги е възможно да се постигне успех поради отказа на самите родители и ученици да работят за своя интерес и по- добро бъдеще. Нов момент е намалената възможност за обходи по адреси поради влошената епидемична обстановка.

 

 

ИЗВОД: Изграден е механизъм за междуинституционално взаимодействие, екипна работа и обмен на информация. Подобряването на действието на механизма на местно ниво е по посока на устойчив темп на намаляване броя на необхванатите деца и ученици и задържане в училище на вече обхванатите.

 

    1.  Достъп до образование и подкрепа за личностно развитие в условията на извънредно положение и извънредна епидемична обстановка поради пандемия от Ковид 19:

Особен акцент през 2020 г. бе осигуряване на варианти за обучение на всички ученици при условията на спрени присъствени учебни занятия. При провеждането на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) се очертаха нови фактори за нарушаване на равните възможности - липса в семействата на крайни устройства за работа на учениците, липса на интернет, дори и липсата на ток, липса на умения у членовете на семействата да подпомагат детето в електронното учене.

В периода на извънредното положение и извънредна епидемична обстановка необхванатите в обучението ученици бяха повече по социални причини – ученици от рискови групи, които и имат проблеми с мотивацията за учене и при присъствено обучение.

По формат на МОН през април 2020 г. бе събрана информация от директорите на училищата за необхващането на ученици в обучението от разстояние в ел. среда – 1) електронно необхващане, но с компенсиращи дейности по друг начин и 2) пълно необхващане.

 

Промените в нормативната уредба позволиха гъвкавост по отношение на организирането на индивидуално обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) за деца и ученици с хронични заболявания и/или опасения за тяхното здраве и на членове на семействата. Това са промените в чл. 115а, ал. 4 на ЗПУО и кореспондиращи с него постановки на Наредба 10 за организация на дейностите в училищното образование.

 

Промени бяха направени и в Наредба № 5 от 2016 г. за предучилищното образование, за да улесняват гъвкавите и регионални решения в условия на извънредна епидемична обстановка.

Промените от 02. 10. 2020 г. (ДВ бр. 85) – чл. 18а, ал. 1 урежда възможността в задължителното предучилищно образование да се организира педагогическо взаимодействие от разстояние в електронна среда, когато поради извънредни обстоятелства е преустановено присъствието на децата в детските градини.

Промените от 06. 11. 2020 г. (ДВ бр. 95) - В преходните и заключителни разпоредби е указан ред, по който кметът може да осигури възможност на родителите да задържат вкъщи децата си в предучилищна задължителна възраст, без да има отрицателни последици за тях при следни условия:

- Наличие на препоръка на РЗИ /или на областен/общински координационен щаб;

- Отправено мотивирано предложение на кмета на общината до министъра на образованието и науката за разрешаване на възможността за отсъстване на деца от обучението в задължително предучилищно образование за определен период, по желание на родителите;

- Издадена заповед на министъра на образованието и науката за определена община и определен период;

- При наличието на горните условия родителите вече може писмено да уведомяват директора на детската градина за отсъстване на детето и отсъствията да се считат по уважителни причини

 

  1. Предизвикателства:

 

Ключовите предизвикателства са свързани с утвърждаване на устойчиви практики и взаимодействие между институциите, за да се използва пълния потенциал на нормативна уредба за осигуряване на индивидуализирана грижа за потребностите на всяко дете и ученик.

 

4.1. На основата на задълбочено познаване на вариантите за действие в нормативната уредба, да се идентифицират във всяка община и образователна институция най-подходящите подходи за най- добра грижа за потребностите на децата и учениците.

4.2. Изпълнението на целите и ценностите на приобщаващото образование изискват нови специалисти в образователните институции (психолози, логопеди, медиатори, социални работници), нови и комплексни компетентности на всички педагогически специалисти и утвърждаване на екипната работа.

4.3. Ефективно използване на финансовите механизми и целеви средства по отношение на приобщаващото образование и привличане и на проектно финансиране за обезпечаване на приобщаващото образование.

4.4. Осъществяването на ценностите на приобщаващото образование изисква просветеност на родителската общност, чувствителност на обществото към проблемите на децата и учениците, разбиране за отговорностите на всички, толерантност и търпимост.

4.5. Новите задачи на институциите и на педагогическите специалисти изискват нови компетентности, нов поглед на педагогическите специалисти върху собствената им работа,

разширяване кръга на участниците в екипната работа, която е основен подход в приобщаващото образование.

4.6. По-задълбочено разбиране и по-пълно използване на финансовите механизми, привличане и на проектно финансиране.

 

 

5. СТРАТЕГИЧЕСКИ И ОПЕРАТИВНИ ЦЕЛИ

 

5.1. СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ: В двегодишния период на стратегията за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците да се осигури развитие на ключовите фактори и ресурси за устойчиво и индивидуализирано прилагане в образователните институции на общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие в пълнотата и дълбочината предвидена в нормативната уредба.

 

 

 

5.2. ОПЕРАТИВНИ ЦЕЛИ:

 

5.2.1. Оперативна цел 1: Осигуряване във всяка образователна институция на процес и среда на учене, които премахват в максимална степен пречките пред ученето и създават възможности за развитие и изява на децата и учениците.

5.2.2. Оперативна цел 2: Развитие на компетентностите на педагогическите специалисти за ефективно посрещане на разнообразието от индивидуални потребности на всички деца и ученици.

5.2.3. Оперативна цел 3: Подобряване на материалните условия и достъпност на средата за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности и с изявени дарби в институциите в системата на предучилищното и училищно образование.

5.2.4. Оперативна цел 4: Подобряване на взаимодействието между участниците в образователния процес (деца и ученици, педагогически специалисти и родители) и между институциите за осигуряване на най-добрия интерес на детето и ученика.

5.2.5. Оперативна цел 5: Повишаване на обществената информираност и чувствителност относно целите, принципите и възможностите на приобщаващото образование.

 

6. ОСНОВНИ МЕРКИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ

 

Мерките са групирани според петте оперативни цели и представят насочващи примерни направления и дейности за общината, образователните институции и другите държавни институции, които ще планират и изпълняват конкретни дейности, според своите компетентности.

 

6.1. По оперативна цел 1: Осигуряване във всяка образователна институция на процес и среда на учене, които премахват в максимална степен пречките пред ученето и създават възможности за развитие и изява на децата и учениците.

 

6.1.1. Мярка 1 към ОЦ 1 – Навременно и задълбочено оценяване на индивидуалните потребности на децата и учениците

 

- Организиране в училищата и ДГ съгласно Наредба за приобщаващото образование на екипна работа на учителите за разпознаване на обучителни трудности у децата и учениците.

- Ранно оценяване (скрининг) в ДГ на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата от 3 до 3 години и 6 месеца (чл. 8 - 11 на Наредба за приобщаващото образование).

- Оценка на риска от обучителни затруднения на децата на 5 и 6 годишна възраст в рамките на установяването на готовността на детето за училище (чл. 10 от Наредбата за приобщаващо образование).

- Идентифициране на дефицитите, рисковите фактори и потребностите на децата и учениците от допълнително обучение чрез разработения инструментариум по проекти на МОН - BG05M2OP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“, BG05M2ОP001-3.005-0004 „Активно приобщаване към системата на предучилищното образование“, BG05M2OP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“ и BG05M2OP001-3.018 „Подкрепа за приобщаващо образование“.

- Прилагане на модели и инструменти за приобщаващо образование, разработени по проект на МОН по ОП НОИР BG05M2OP001-3.018-0001 „ПОДКРЕПА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ“:

-- модел на функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със СОП и с хронични заболявания, във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на децата;

-- инструмент за идентифициране на маркери на риск при децата и учениците;

--инструмент за откриване на дарбите и за определяне на възможности за стимулирането им

 

6.1.2. Мярка 2 към ОЦ 1 - Обогатяване и развитие на формите за обща подкрепа за личностно развитие на ниво образователна институция:

 

      -   Дейности по обща подкрепа в училищата, детските градини

 

 

  • Подобряване и координиране на училищните практики по консултиране на учениците по учебни предмети, вкл. и в групите за целодневна организация на учебния ден и консултиране и на родителите. Техническа и организационна подготовка и предоставяне при нужда на консултиране от разстояние в електронна среда.

 

 

  • Разработване в училищата на индивидуални учебни планове и индивидуални учебни програми за учениците със СОП, за които това е определено в плана за подкрепа и изготвяне на седмично разписание, съобразено с психо-физическите особености и индивидуалните потребности на ученика. Методическо подпомагане и контрол от РУО - Силистра за изпълнение на индивидуалните учебни планове.

 

  • Осигуряване от институциите на необходимите рехабилитации на децата и учениците със СОП - психо-социална, на слуха и говора, зрителна, на комуникативните нарушения, кинезитерапия.

 

  • Осигуряване на възможности за учениците със СОП и хронични заболявания за продължаване на образованието след VII клас, вкл. и професионална подготовка.

 

 

6.1.3. Мярка 3 към ОЦ 1 – Организиране в образователните институции на допълнителна подкрепа за личностно развитие (ДПЛР) на децата и учениците.

Нормативно основание: Допълнителна подкрепа за личностно развитие се предоставя на деца и ученици със специални образователни потребности, в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания – чл. 187, ал. 2 от ЗПУО.

 

- Сформиране на екипите за подкрепа за личностно развитие (ЕПЛР) в училищата и детските градини с необходимия брой и вид специалисти и дейности по оценка на индивидуалните потребности и за предоставяне на допълнителната подкрепа (чл. 188 и 189 от ЗПУО, чл. 128 от Наредба за приобщаващото образование).

- Подобряване на взаимодействие между ЕПЛР в детските градини и училищата с регионалния екип за подкрепа за личностно развитие в РЦПППО в нормативно определените случаи (чл. 190, ал. 3 от ЗПУО).

- Развитие на капацитета на училищните ЕПЛР за навременно и адекватно установяване

на потребността и разработване на индивидуални учебни планове и индивидуални учебни програми за учениците със СОП, за които това е определено в плана за подкрепа.

- Прилагане на разнообразието от форми на обучение в училищното образование, за да се посрещнат индивидуалните потребности при всеки отделен случай.

- Методическо подпомагане от РУО – Силистра и от РЦПППО на дейността на училищните ЕПЛР, разработването на индивидуалните учебни планове и контрол за изпълнение на

индивидуалните учебни часове (от страна на РУО).

 

- Осигуряване от институциите на необходимите рехабилитации на децата и учениците със СОП – психо-социална, на слуха и говора, зрителна, на комуникативните нарушения, кинезитерапия.

- Осигуряване на възможности за учениците със СОП и хронични заболявания за продължаване на образованието след VII клас, вкл. и професионална подготовка.

- Организиране на необходимите разумни улеснения за участие на учениците със СОП в национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити (чл. 109 от Наредба за приобщаващото образование) - разяснение на родителите на улесненията, които ученици със СОП могат да ползват по време на НВО и ДЗИ; организиране на национални външни оценявания и държавни зрелостни изпити за ученици със СОП в отделни зали, с удължено време и консултанти.

- Техническа и организационна подготовка и предоставяне на ДПЛР от разстояние в

електронна среда (при прекъсване на присъствените занятия).

- Дейности за децата със СОП в общинските социални услуги в общността.

 

 

6.1.4. Мярка 4 към ОП 1 - Осигуряване на допълнително обучение на ученици с учебни дефицити и застрашени от отпадане от образованието.

 

Организиране в малки групи на допълнително обучение по български език в детските градини по проект BG05M2OP001-3.005 - 0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“.

- Организиране в малки групи на допълнително обучение по учебни предмети от І до Х клас в училищата по проект BG05M2OP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“.

- Организиране в малки групи на допълнително обучение по учебни предмети във втори гимназиален етап за успешно полагане на държавни зрелостни изпити по проект BG05M2OP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“.

- Организиране на допълнително обучение по дигитални компетентности по проект

„Образование за утрешния ден“.

- Организиране на допълнителни обучения за компенсиране на обучителни дефицити по Наредба за приобщаващото образование (в периодите след приключване на проектите на МОН по ОП НОИР)

 

6.1.5. Мярка 5 по ОЦ 1 - Подкрепа на дарбите и талантите на децата и учениците. Осигуряване на възможности за разнообразна личностна изява на всички деца и ученици като средство за утвърждаване на позитивна самооценка и мотивиране.

 

  • Осигуряване на подкрепа за личностно развитие на деца и ученици с изявени дарби, съобразно чл. 126 от Наредба за приобщаващото образование (1. осигуряване на възможности за работа с дете или ученик с изявени дарби по конкретен случай и за допълнителна индивидуална работа за развитие и надграждане на изявените дарби; 2. осигуряване на възможности за ползване на подходяща физическа среда, обзавеждане, оборудване, материали и консумативи; 3. осигуряване на квалифицирани специалисти за допълнителна подкрепа в съответната област – науки, технологии, изкуства, спорт; 4. осигуряване на възможности за участие в различни национални и международни изяви – състезания, конкурси, олимпиади, фестивали, концерти, спектакли, изложби и други; 5. осигуряване на възможности за включване в програми и проекти).
  •  Подкрепа за талантливи деца чрез програмите за мерките за закрила на деца с изявени дарби
  • Подкрепа на инициативи и проекти на неформални ученически и младежки групи и организации.
  • Поддържане на практиките за удостояване на учениците с морални и материални награди на училищно и общинско ниво при: 1. постигнати изключителни успехи в учебната дейност и за върхови постижения и класиране на призови места при реализирането на изследователски проекти в конкретни предметни области, на творчески проекти или на проекти, свързани с иновации в образованието; 2. класиране на призови места и получаване на отличия за значими постижения в национални и международни състезания, олимпиади, конкурси, фестивали и други форуми за изява на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта; 3. прояви на гражданска доблест и участие в доброволчески или благотворителни инициативи или при участие в дейности и значими прояви за приобщаване на децата и учениците към непреходните национално значими идеали и ценности, както и за утвърждаване на европейските ценности и сближаването на европейските народи (чл. 54 и 55 от Наредба за приобщаващото образование).

 

  • Осъществяване по училища и общини на програмите за занимания по интереси

по чл. 21д и чл. 21е от Наредбата за приобщаващото образование – занятия на групите по интереси, публични дейности, участие на родителите, междуучилищни дейности, общински дейности.

     -        Осъществяване по училища на заниманията по интереси по проекти на МОН по ОП НОИР 

и по други проекти на училищата и общината.

 

  • Осигуряване на условия за участие на учениците в олимпиадите и състезанията на МОН.
  • Поддържане на система от регионални състезания и конкурси на РУО – Силистра и на общините.

 

6.1.6. Мярка 6 по ОЦ 1 - Дейностите по кариерно ориентиране и консултиране.

 

 

- Представяне на учениците и родителите на утвърдения държавен план – прием в VІІІ клас за предстояща учебна година.

- Дейности на приемащите след VІІІ клас училища за представяне на своите профили и специалности от професии.

Организиране на трудови борси за срещи на активираните младежи с работодатели.

Насочване към подходящи, съобразени с индивидуалния профил на лицата, дейности по програми и мерки за обучение и заетост;

Посреднически услуги за ученици в дирекция “Бюро по труда” включващи:

 

  • Организацията на работа в ДБТ и възможностите, от които могат да се възползват учениците;
  • Организиране на ежемесечни групови мероприятия по професионално и кариерно ориентиране за представяне на професиите, възможностите за обучение за придобиване и повишаване на квалификация и/или ключови компетентности, свързване с обучаващи институции /средни, висши училища, колежи, центрове за професионално обучение/ и др;
  • Индивидуално психологическо подпомагане;
  • Дейности за изграждане на активно поведение на учащите младежи на пазара на труда. Участие на младежи в Ателие за търсене на работа, за да придобият умения как се търси работа, как се изготвя автобиография и мотивационно писмо, как да се представят добре пред работодател и да се запознаят с различните източници за свободни работни места;

 

6.1.7. Мярка 7 към ОЦ 1- Дейности на Центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП) по изнесено обучение на деца и ученици, за които не е възможно обучението в образователните институции.

 

6.1.8. Мярка 8 към ОЦ 1 - Предотвратяване на напускането на училище и ефективно включване на отпаднали ученици в образователната система (дейности по ПМС № 100 ОТ 8 ЮНИ 2018 Г.).

 

 

- Дейностите на екипите за обхват съгласно ПМС100/08. 06. 2018 г.;

- Участие в Национална програма «Заедно за всяко дете», модул «Екипи за обхват»;

- Събиране и анализ на информация за движение и напускане на учениците.

- Подобряване на обхвата и ефективността на целодневна организация на учебния ден като средство за предотвратяване на напускането на училище.

- Работа социалните работници с родителите и средата на ученици застрашени от отпадане от образованието;

- Контрол по присъствие на учениците в учебните занятия, отразяване на отсъствията в училищната документация и организация на формите на обучение;

 

- Обезпечаване на средствата за такси на детски градини с повишена концентрация на деца от уязвими групи по дейност 2 по проект BG05M2OP001-3.005 - 0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование”;

 

6.2. По оперативна цел 2 – Развитие на компетентностите на педагогическите специалисти за ефективно посрещане на разнообразието от индивидуални потребности на всички деца и ученици.

 

6.2.1. Мярка 1 по ОЦ 2 – Осигуряване на необходимите специалисти в училищата и детските градини за предоставянето на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие.

 

 

  • Назначение в институциите в предучилищното и училищно образование на педагогически съветници и психолози, вкл. и по проекти на МОН по ОП НОИР;

     -     Осигуряване от институциите на всички необходими специалисти за предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие (ресурсни учители, логопеди, рехабилитатори на слуха и говора и пр.), вкл. и чрез преквалификация и допълнителна квалификация по Национални програми на МОН;

- Назначение на медиатори и социални работници в образователните институции (с подкрепата на проектно финансиране по проекти на МОН по ОП НОИР).

- Използване на възможностите за работа на помощници на учителя в паралелки и групи с повече от 3 деца/ученици със СОП;

- Съдействие от ТД „Бюро по труда– Силистра при необходимост от назначаване на помощник на учителя съгласно чл. 112 от Наредбата за приобщаващото образование

 

 

6.2.2. Мярка 2 към ОЦ 2 - Квалификацията на педагогическите специалисти за придобиване и усъвършенстване на компетентностите за идентифициране на потребностите и ефективно предоставяне на обща и допълнителна подкрепа.

 

- Провеждане на вътрешноинституционална и междуинституционална квалификация по тематики от приобщаващото образование.

 

- Организиране на квалификационни форми на общинско и областно ниво.

- Участие на представители от общината в организирани на национално ниво обучения на педагогически специалисти по тематики от приобщаващото образование

- Осигуряване на въвеждащо и продължаващо обучение от РЦПППО на лица, назначени на длъжността „помощник на учителя“ за групи и класове с повече от три деца или ученици със СОП.

- Обучения по проекти на МОН по ОП НОИР:

 

  • Обучения на педагогически специалисти за прилагане на инструментариума за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система – в рамките на Дейност 2 по проект „Подкрепа за успех“;
  • Обучения по проект „Квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти“ (тематиките се избират от самите участници);
  • Обучения по проект BG05M2OP001-3.005 - 0004 „Активно приобщаване към системата на предучилищното и училищно образование“ – Дейност 3;
  • Обучения по проект BG05M2OP001-3.018 „ПОДКРЕПА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ“ – Дейност 3;

 

 

6.2.3. Мярка 3 по ОЦ 2 - Методическа подкрепа и контрол на екипите за подкрепа за личностно развитие в училищата и детските градини.

- Провеждане на работни съвещания от РУО и на РЦПППО с директори и педагогически специалисти по въпросите на приобщаващото образование;

- Разпространение на информация, материали и образци за организиране на приобщаващото образование;

- Организиране на форми за представяне на добри практики и споделяне на опит на училищно, общинско и областно ниво;

- Методическа подкрепа от РЦПППО - при заявка и конкретна нужда, на ЕПЛР в ДГ и училищата за подпомагане изграждането на мотивираща личностното развитие среда;

 

 

6.3. По оперативна цел 3: Подобряване на материалните условия и достъпност на средата за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности и с изявени дарби в институциите в системата на предучилищното и училищно образование.

 

6.3.1. Мярка 1 по ОЦ 3 - Подобряване на достъпността на архитектурната среда в образователните институции като част от осигуряването на подкрепяща среда.

 

Нормативно основание: чл. 104 от Наредба за приобщаващото образование:

ал. 1 Достъпна архитектурна среда се осигурява най-малко чрез: 1. входни и комуникационни пространства; 2. помещения и пространства за общо ползване; 3. санитарно-хигиенни и спомагателни помещения.

ал. 2 Достъпната архитектурна среда в институциите в системата на предучилищното и училищното образование се осигурява чрез съобразяване на елементите на сградите и съоръженията със специфичните изисквания за различните видове увреждания – придвижване на дълги разстояния, по наклонени повърхности, с технически помощни средства, с водач, качване и слизане по стълби, натискане на бутони и хващане, обсег на достъпност, височина на погледа, както и със средствата за сигнализация и информация.

ал. 3 Общодостъпните помещения в сградите се свързват чрез достъпен маршрут.

 

 

-Продължаване изграждането (с целево финансиране) на съоръжения за достъпност на входовете на училищата и детските градини – рампи, асансьори и пр.

 

- Продължаване изграждането и адаптиране на детски площадки и съоръжения за игра в училищата и детските градини за деца с увреждания.

- Продължаване изграждането (с целево финансиране) на адаптирани санитарни възли в детските градини и училищата за децата със СОП.

 

6.3.2. Мярка 2 по ОЦ 3 - Подобряване на специализираната подкрепяща среда в образователните институции, съобразно нормативните изисквания (чл. 104, ал. 4 от Наредба за приобщаващото образование).

- Разширяване на оборудваните кабинети за ресурсно подпомагане в училищата и детските градини, в които има деца със СОП и обогатяване на дидактичните материали – за сметка на бюджетите на институции и с подкрепата на проект BG05M2OP001-3.018 „ПОДКРЕПА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ“;

- Осигуряване на достъп за обслужване на деца и ученици с увреждания в останалите помещения (библиотеки, административни кабинети и други);

- Организиране при необходимост на работни и игрови кътове за индивидуална работа или за работа на пода, както и кътове за почивка в класната стая или в стаята на групата, където заниманията и почивките се осигуряват с подкрепата на ресурсен учител или на помощник на учителя в помощ на децата и учениците със сензорно- интегративна дисфункция, комуникативни нарушения, разстройство от аутистичния спектър или други състояния, изискващи такава организация на пространството в класната стая в училището или в стаята на групата в детската градина.

- Осигуряване на техника за работа с невербални деца и ученици и деца с множество увреждания;

- Осигуряване достъп на деца със сензорно-интегративна дисфункция, от аутистичния

спектър, с емоционални проблеми до специализирани зали за терапия;

 

 

6.3.3. Мярка 3 към ОЦ 3 - Подобряване на условията в образователните институции за работа с децата и учениците с изявени дарби.

 

- Подобряване на материалните условия и обезпечеността с материали в образователните институции за заниманията по интереси, за профилирана подготовка, за СТЕМ обучение,

вкл. и чрез финансиране по Национални програми и проекти на МОН по ОП НОИР.

 

6.3.4. Мярка 4 към ОЦ 3 – Подобряване на материалната база

 

6.4. По оперативна цел 4: Подобряване на взаимодействието между участниците в образователния процес (деца и ученици, педагогически специалисти и родители) и между институциите за осигуряване на най-добрия интерес на детето и ученика.

 

6.4.1. Мярка 1 по ОЦ 4 - Поддържане на работещи практики за изпълнение на нормативните

изисквания за уведомяване на отделите за закрила на детето от страна на училищата и детските градини:

 

 

  • При отказ от страна на родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, да изрази съгласие за дейностите по чл. 45, т. 2, 5 и 7 (използването на посредник, включване в група за социални умения, наставничество), да окаже съдействие или да подпомогне реализирането на дейностите по чл. 45, директорът на институцията писмено уведомява отдела за закрила на детето по местоживеенето на детето или ученика (Наредба за приобщаващото образование, чл. 53, ал. 3).

 

  • Директорът на училището задължително писмено уведомява родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, за откриването на процедура по налагане на санкция, а в случаите на налагане на санкция „предупреждение за преместване в друго училище“, „преместване в друго училище“ или „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение“ – и съответните териториални структури за закрила на детето (Наредба за приобщаващото образование, чл. 64, ал. 1).
  • Когато педагогическият съвет е идентифицирал за ученика риск от отпадане от училище, преди налагане на санкцията „предупреждение за преместване в друго училище“, „преместване в друго училище“ или „преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение“ или на мярката по чл. 49, ал. 3, директорът уведомява отдел „Закрила на детето“ в дирекция „Социално подпомагане“ по местоживеенето на ученика, за присъствие на негов представител на изслушването с оглед защита на правата и интересите на ученика (Наредба за приобщаващото образование, чл. 60, ал. 1).

 

  • В случаи на несъгласие на родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето, с предложената допълнителна подкрепа за личностно развитие на детето или ученика, независимо че въз основа на оценката на индивидуалните потребности по ал. 1 е установена такава необходимост, и за предотвратяване на риска от отпадане от училище, директорът на детската градина или училището писмено уведомява съответния отдел за закрила на детето с цел осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученика (Наредба за приобщаващото образование, чл. 79, ал. 2).

 

  • Училищата информират родителите за случаите, в които са задължени да информират дирекция „Социално подпомагане“.

 

 

6.4.2. Мярка 2 към ОЦ 4 – Регулярна и ефективна работа на образователните институции с родителите на деца и ученици с обучителни трудности, СОП и с изявени дарби.

 

Дейности за семейна подкрепа по проект BG05M2OP001-3.018 „ПОДКРЕПА ЗА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ“ – психологическа подкрепа на родители, работа с родителите, кампании за превенция на насилието и тормоза;

- Организиране на срещи с родителите в детските градини и училищата на територията на областта. Целта на срещите е родителите на деца без специални образователни потребности да разберат, че децата с увреждания не представляват опасност за останалите деца и ученици, че всички деца могат да учат и че няма „необучаеми” деца.

- Дейности за осигуряване на достъп до информация за правата и задълженията на децата и учениците, за предлаганите дейности и програми за обучение в институциите в системата на предучилищното и училищното образование и представянето им в достъпен формат като част от условията за равен достъп до образование (чл. 105 и 106, т. 2 от Наредба за приобщаващото образование).

- Информиране на родителите за възможностите за продължаване на образованието или за

придобиване на професионална квалификация на учениците със СОП след VII и X клас и съвместен избор на най- благоприятна възможност за образование.

- Повишаване информираността на родителите относно затрудненията в образователния процес на техните деца и възможностите за преододляването им.

- Работа (на училището, общината, социалните служби) с родителите и настойниците, които възпрепятстват децата редовно да посещават училище.

- Осигуряване на информация за родителите за процеса на приобщаващото образование на институционалните сайтове на училищата, общините, РУО.

- Консултиране на родителите на деца с изявени дарби и насочване към специалисти за

развитие на детето. Поддържане в институционалните сайтове на информация за за възможностите за изява - конкурси, пленери, олимпиади, школи, клубове и пр.

-Популяризиране на дарители, кампании и юридически лица, подкрепящи даровити и талантливи деца

 

6.4.3. Мярка 3 към ОЦ 4 - Сътрудничество между всички компетентни институции за работата с децата в риск (вкл. и риск от отпадане от училище) и за предотвратяване и ефективна реакция при тежки нарушения на дисциплината и прояви на агресия и тормоз от и спрямо деца и ученици.

Нормативно основание: Институциите в системата на предучилищното и училищното образование – детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, са длъжни да осъществяват дейности по превенция на тормоза и насилието, както и дейности за мотивация и преодоляване на проблемното поведение, които са израз на общата воля и координираните усилия на всички участници в образователния процес – чл. 44 от Наредба за приобщаващото образование. Дейностите са в рамките на Механизъм за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищно образование и Алгоритъм за прилагането му, утвърждавани със заповед на министъра на образованието и науката.

 

  • Училищата и детските градини разработват, според своята специфика и прилагат дейности по превенция и интервенция въз основа на Механизма за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище и на алгоритъма за неговото прилагане, утвърден от министъра на образованието и науката.
  • Развитие на компетентностите на членовете на институционалната общност за познаване на различните форми на насилие и техники за преодоляването им.
  • По-пълно и ефективно използване в образователните институции на нормативните възможности за противодействие на агресията и въздействие върху вътрешната мотивация на децата и учениците - посредник при решаване на конфликти в училище, практиката на наставничеството (индивидуална подкрепа за ученика от личност, която уважава), ученици-наставници, обучения на връстници от връстници и др.
  • Информиране на родителите относно актуалните изисквания на Наредбата за приобщаващото образование за отсъствията на учениците от учебни занятия и ролята на родителите в процедурите по налагане на санкции (чрез училищата и РУО – Силистра).
  • Реакция на институциите при жалби и сигнали, свързани с агресия и посегателство на и между деца и ученици – приоретизиране и бърза реакция, задълбочено разглеждане, нетърпимост към виновното поведение.
  • Дейности по общини на местните комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни.
  • Изготвяне съвместно с учениците на правила за поведението им в паралелката или групата;
  • Прилагане на Координационния механизъм за взаимодействие при работа в случаи на деца, жертви на насилие или в риск от насилие и за взаимодействие при кризисна интервенция.

 

6.5. По оперативна цел 5: Повишаване на обществената информираност и чувствителност относно целите и принципите на приобщаващото образование.

 

6.5.1. Мярка 1 към ОЦ 5 - Дейности, насочени към местната общественост, за преодоляване на непознаването и предразсъдъците, за повишаване на информираността и чувствителността към децата и учениците със специални образователни потребности.

 

- Общински кампании и дейности за промотиране на толерантност, приобщаване и позитивно оползотворяване на свободното време на младите хора;

- Общински и училищни форуми и празници насочени към преодоляване на предразсъдъците

и повишаване на чувствителността към нудите на децата и учениците със специални образователни потребности;

- Развитие на проекти насочени към повишаване на обществената информираност и чувствителност относно целите и принципите на приобщаващото образование.

- Благотворителни кампании;

- Публични изяви на заниманията по интереси насочени към позитивна изява на етническата идентичност и за етническа толерантност;

 

6.5.2. Мярка 2 към ОЦ 5 - Сътрудничество с граждански организации в различни аспекти на приобщаващото образование.

 

- Осигуряване на възможност неправителствени организации, предоставящи услуги и дейности за хора с увреждания да представят своята дейност;

- Използване на капацитета на неправителствения сектор за квалификация на педагогическите специалисти, кампании и дейности с ученици.

 

  1. ИНДИКАТОРИ ЗА ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛИТЕ НА СТРАТЕГИЯТА

 

Постигането на оперативните цели на областната стратегия ще се следи чрез няколко основни индикатори, свързани с основни аспекти от цялостната политика.

 

7.1. Брой детски градини и училища, които самостоятелно организират и обезпечават ресурсното подпомагане на децата и учениците по чл. 283, ал. 4 от ЗПУО.

7.2. Брой деца/ученици със СОП в детски градини и училища по т. 7.1., които самостоятелно организират и обезпечават ресурсното подпомагане на децата и учениците

7.3. Какъв % от общия брой на деца и ученици със СОП се обучават в институциите по т. 7.1., които самостоятелно осигуряват ресурсно подпомагане.

7.4. Брой детски градини и училища, в които са назначени педагогически съветници и психолози;

7.5. Брой педагогически специалисти, участвали в обучения за развитие на професионалните компетентности за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие;

7.6. Брой институции с подобрение на материалната база по отношение на приобщаващото образование;

7.7. Брой деца и ученици включени в допълнителни обучения за компенсиране на образователните дефицити;

7.8. Брой деца и ученици включени в занимания по интереси;

 

 

  1. КООРДИНИРАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА СТРАТЕГИЯТА

 

Целите се постигат с общите усилия на всички заинтересовани от процеса страни. Областната стратегия се изпълнява на областно ниво от институциите, работещи на областно ниво съобразно компетентността им. Общините отговарят за цялостното изпълнение на общинската стратегия на собствената си територия и допринасят към изпълнението на областната стратегия.

След приемането на областната стратегия, в изпълнение на чл. 197, ал .1 и 2 от ЗПУО, всяка община разработва общинска стратегия за личностно развитие на децата и учениците за период от 2 години, която се приема от общинския съвет.

За изпълнение на общинската стратегия, ежегодно общинския съвет, по предложение на кмета и след съгласуване с РУО - Силистра приема годишен план за изпълнение на дейностите за подкрепа на личностно развитие (чл. 197, ал. 3 от ЗПУО). Общинските стратегии и съгласуваните и приети годишни общински планове се публикуват в сайтовете на общините.

Изпълнението на годишните общински планове се координира и отчита на общинско ниво по ред, определен от кметовете на общините и в сроковете, посочени в чл. 197, ал. 3 от ЗПУО.

Събирането на информация за изпълнените дейности и постигнатите индикатори по изпълнение на целите на областната стратегия започва не по – късно от три месеца преди да изтече срокът на стратегията и се организира съвместно от РУО – Силистра и областния управител. В същия период започва и организацията за изготвянето на нова областна стратегия за следващия период.

Целите заложени в общинската стратегия се постигат с общите усилия на всички заинтересовани от процеса страни.

Общинската стратегия се изпълнява от институциите, работещи на общинско ниво, съобразно компетентността им.

Общините отговарят за цялостното изпълнение на общинската стратегия на собствената си територия и приноса към изпълнението на областната стратегия.

Събирането на информация за изпълнените дейности и постигнатите индикатори по изпълнение на целите на общинската и  областната стратегия започва не по-късно от три месеца преди да изтече срокът на стратегията. В същия период започва и организацията за изготвянето на нова  областна и нова общинска стратегия за следващия период.